Az emberi test D-vitamint termel a napsugárzás hatására. Egy személy bizonyos élelmiszerek vagy kiegészítők révén növelheti a D-vitamin bevitelét is.

A D- vitamin több okból is nélkülözhetetlen, beleértve az egészséges csontok és fogak fenntartását is. Védhet számos betegség és állapot ellen is, például az 1-es típusú cukorbetegség ellen .

Neve ellenére a D-vitamin nem vitamin, hanem prohormon vagy egy hormon prekurzora.

A vitaminok olyan tápanyagok, amelyeket a szervezet nem tud létrehozni, ezért az embernek el kell fogyasztania őket az étrendben. A szervezet azonban D-vitamint képes előállítani.

Ebben a cikkben megvizsgáljuk a D-vitamin előnyeit, mi történik a testtel, ha az emberek nem kapnak elegendő mennyiséget, és hogyan lehet növelni a D-vitamin bevitelét.

Előnyök

A D-vitaminnak több szerepe van a szervezetben. Segít:

    1. az egészséges csontok és fogak
    2. az immunrendszer, az agy és az idegrendszer egészségének támogatása
    3. az inzulinszint szabályozása és a cukorbetegség kezelésének támogatása
    4. a tüdőfunkció és a szív- és érrendszeri egészség támogatása
    5. befolyásolja a rák kialakulásában szerepet játszó gének expresszióját

A D-vitamin hiányának tünetei lehetnek:

    1. rendszeres betegség vagy fertőzés
    2. fáradtság
    3. csont- és hátfájás
    4. rossz hangulat
    5. károsodott sebgyógyulás
    6. hajhullás
    7. izom fájdalom

Ha a D-vitamin hiánya hosszú ideig fennáll, akkor szövődményeket okozhat , mint például:

    1. szív- és érrendszeri állapotok
    2. autoimmun problémák
    3. neurológiai betegségek
    4. fertőzések
    5. terhességi szövődmények
    6. bizonyos rákos megbetegedések, különösen az emlő, a prosztata és a vastagbél.

D-vitamin forrásai
Az elegendő napfény elérése a legjobb módja annak, hogy a szervezet elegendő D-vitamint termeljen. A D-vitamin bőséges táplálékforrásai a következők:

  • zsíros halak, például lazac, makréla és tonhal
  • tojássárgája
  • sajt
  • marha máj
  • gomba
  • dúsított tej
  • dúsított gabonafélék és gyümölcslevek

Adagolás
Az emberek mikrogrammokban (mcg) vagy nemzetközi egységekben (NE) mérhetik a D-vitamin bevitelét. Egy mikrogramm D-vitamin egyenlő 40 NE-vel.

  • A ajánlott napi bevitel
  • A D-vitamin tartalma a következő:
  • 0-12 hónapos csecsemők: 400 NE (10 mcg).
  • 1–18 éves gyermekek: 600 NE (15 mcg).
  • Felnőttek 70 éves korig: 600 NE (15 mcg).
  • 70 év feletti felnőttek: 800 NE (20 mcg).
  • Terhes vagy szoptató nők: 600 NE (15 mcg).

A csupasz bőrön 5-10 percig tartó, heti 2-3 alkalommal történő érzékelhető napsugárzás lehetővé teszi az emberek többségének elegendő D-vitamin termelését. A D-vitamin azonban elég gyorsan lebomlik, ami azt jelenti, hogy a raktárak fogyhatnak, főleg télen.